Våra traditioner

På Böle Byskola skola har vi skapat egna traditioner som vi värnar om, de ger stabilitet och löper som en röd tråd under skolåret. Elever, personal och föräldrar deltar aktivt i de olika aktiviteterna.

Personalen sjunger in skolstarten i augusti. Vi hälsar gamla och nya elever och föräldrar välkomna med några sånger. Det är en gemensam samling på skolgården innan vi går in i klassrummen.

Fjällvandring eller kanotpaddling. Åk 5 åker iväg med lärare och frivilliga föräldrar. På kvällen är det olika lekar, eleverna får laga sin egen mat och sova i tält.

Bölejoggen. Vi går eller springer en 3 km bana. När vi kommer till mål bjuds det på dricka och något att äta.

FN-dagen. Hela skolan arbetar med Barnkonventionen. Börjar med en gemensam samling med ljus och sång i gympasalen.

Nobelmiddag. Åk 4 och 5 uppmärksammar Nobelmiddag med en fin lunch, fina kläder och det dukas och serveras av åk 5. Lärarna utdelar ett diplom till varje elev i åk 4 och 5.

Luciatåg. Luciamorgon i Sunne kyrka. Varje klass sprider ljus och värme med sång för hela skolan och föräldrar. Åk 5 går luciatåg för restauranggästerna i Restaurang Källan vid lunchtiden.

På jul-avslutning samlas vi kl. 08.00 ute på skolgården och tågar med facklor upp till tältkåtan. Där dricker vi glögg och äter pepparkakor.

Temadagar. Då jobbar hela skolan i blandande grupper som är kopplad till läroplanen, likabehandlingsplanen och elevens

Bölevasan. Vi åker en kuperad och rolig bana längs och på skolgården och vid målgången bjuds det på blåbärsoppa och alla får en medalj.

Öppet Hus. Alla föräldrar är alltid välkomna att vara med i vår verksamhet. Öppet Hus för att extra betona att föräldrar är välkomna. Verksamheten är den vanliga och det går bra att stanna en lektion eller större delen av dagen. Avslutning med en middag i Restaurang Källan.

Friluftsdag med hela skolan. En skiddag med alla elever, personal och frivilliga föräldrar.

Småstjärnorna eller talang. Här får alla våra ”artister” chans att vara med. Varje klass representeras av ett bidrag.

Fot- och brännbollsmatch. Näst sista dagen på läsåret spelar elever ur åk 5 och delar av personalen matcher i fotboll och brännboll

Skolavslutning. I Sunne kyrka med sång och uppträdande för hela skolan och föräldrar. Lärarna tackar av åk 5 och rektorn avslutar med ett sommarlovtal.